Προβάλλοντας και προωθώντας τα αγνά προϊόντα της ελληνικής φύσης, δύο αδέλφια από τη Θεσσαλονίκη κατακτούν τις πιο απαιτητικές αγορές του εξωτερικού, με παραδοσιακές γεύσεις από τις Πρέσπες μέχρι την Κρήτη και από την Κομοτηνή έως τα Κύθηρα. Στα τέλη του 2007, ο Γιώργος και ο Θωμάς Δούζης αποφάσισαν να δημιουργήσουν μια εταιρεία, με σκοπό να αναδείξουν την ποιότητα των εγχώριων, μη βιομηχανοποιημένων αγαθών. Σήμερα μετρούν πάνω από 250 προϊόντα ετικέτας και τέσσερα καταστήματα, το ένα μάλιστα στο Νότινγκ Χιλ, την κορυφαία αγορά του Λονδίνου!
Ο Θ. Δούζης εξηγεί στη Real planet: «Στην προσπάθειά μας να επαναπροσδιορίσουμε αισθητικούς και ποιοτικούς με όρους τι σημαίνει παραδοσιακό, αντιμετωπίσαμε το δίλημμα αν το παραδοσιακό σημαίνει παλιό. Αποφασίσαμε ότι δεν σημαίνει και προχωρήσαμε. Δημιουργήσαμε συσκευασίες, συνταγές και προϊόντα με σύγχρονη αισθητική, αλλά ποιότητα από τα παλιά. Προϊόντα από μικρά, τίμια εργαστήρια, από συνεταιρισμούς, από ρομαντικούς παραγωγούς που επιμένουν σε πείσμα των καιρών». Τα δύο αδέλφια βάζουν πολύ ψηλά τον πήχη της ποιότητας και θέτουν ως βασικές προϋποθέσεις τον έλεγχο και την πιστοποίηση.
«Οργώνουν» την Ελλάδα και αναζητούν μικρούς παραγωγούς, που μπορεί να είναι είτε μία οικογένεια, είτε μικρά εργαστήρια ή ακόμη και ένας μεμονωμένος ψαράς ή ένας συλλέκτης μανιταριών. Συγκεντρώνουν τα προϊόντα τους και τα προωθούν σε ολόκληρη την Ευρώπη. Ελληνικός τραχανάς και σκορδαλιά ταχίνι από βιολογικές καλλιέργειες κάνουν θραύση στις ξένες αγορές. Στην πλειονότητά τους τα αγαθά έχουν πολύ μικρό ή μηδενικό βαθμό βιομηχανοποίησης, ώστε να φτάνουν στον καταναλωτή με υψηλά στάνταρ και ιδιαίτερη γεύση. Οι ίδιοι εκτιμούν πως ο συνδυασμός δίκαιης τιμής και υψηλής ποιότητας συμβάλλει ώστε να γίνονται ελκυστικά τα προϊόντα τους. Οπως ήταν φυσικό, η προσπάθεια δεν θα μπορούσε να μείνει εντός των πυλών. Πολύ γρήγορα, αφού είδαν τα προϊόντα τους να γίνονται ανάρπαστα στην εγχώρια αγορά, τόλμησαν και πήραν την απόφαση για εξαγωγές. Σήμερα τα φυσικά προϊόντα τους έχουν κατακτήσει την κεντρική Ευρώπη. Γαλλία, Αγγλία, Βέλγιο, Λουξεμβούργο, Γερμανία, Κύπρος, Σερβία και Πολωνία έχουν ήδη αγκαλιάσει και τα 250 προϊόντα των αδελφών Δούζη. Μάλιστα, ο Θωμάς εκτιμά ότι το 2012 θα αυξηθεί θεαματικά ο όγκος των εξαγωγών.
Το παντοπωλείο
Η δημιουργικότητα δεν σταματά εδώ: το 2011 αποφάσισαν να δώσουν μια νέα πνοή στην ήδη πετυχημένη επιχείρησή τους κι έτσι ήρθε το παντοπωλείο. «Δεν θέλαμε να αντιγράψουμε ένα παντοπωλείο από άλλες εποχές. Θέλαμε να δημιουργήσουμε έναν μοντέρνο χώρο που να μπορεί να αναδείξει όλα αυτά τα διαμάντια της ελληνικής φύσης με τον τρόπο που τους αξίζει. Οχι έναν ακριβό χώρο, απλώς έναν χώρο του “σήμερα”. Εναν χώρο με μυρωδιές, εικόνες και μνήμες, όπου κάθε μικρό ελληνικό συστατικό μπορεί να βρει τη θέση του», μας λέει. Ακόμη και αυτό, όμως, δεν ήταν αρκετό. Ο Θωμάς και ο Γιώργος έκαναν ένα βήμα πιο πέρα και μετεξέλιξαν το παντοπωλείο σε μεζεδοπαντοπωλείο. «Το στοίχημα ήταν να επαναπροσδιορίσουμε τις ελληνικές συνταγές, βασιζόμενοι στην ιδέα του παραδοσιακού μεζέ. Πήραμε την παρέα μας και ξεκινήσαμε να το φτιάχνουμε», δηλώνει ο Θωμάς ο οποίος, μαζί με τον Δημήτρη Σκαρμούτσο, μεταμόρφωσε τις κλασικές ελληνικές γεύσεις. «Σερβίραμε το συνηθισμένο κεφαλοτύρι σαγανάκι μαύρο, με μια απλή κίνηση: παναρισμένο με βρώμη, χαρουπάλευρο και παπαρουνόσπορο! Και δίπλα γλυκά του κουταλιού, σύκο και τριαντάφυλλο, από τη Γουμένισσα». Το πείραμα πέτυχε και το όνειρο ταξιδεύει στο μαγευτικό Νότινγκ Χιλ, στην πασίγνωστη αγορά του Πόρτο Μπέλο.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου