Home » , » ΟΙ αγνωστες πτυχες των αρχαιων Ολυμπιακων Αγωνων....μηπως δεν υπηρξαν τοσο "ειδυλλιακοι" οσο θελουμε να πιστευουμε;

ΟΙ αγνωστες πτυχες των αρχαιων Ολυμπιακων Αγωνων....μηπως δεν υπηρξαν τοσο "ειδυλλιακοι" οσο θελουμε να πιστευουμε;

Written By VALTOS on Παρασκευή 27 Ιουλίου 2012 | 3:55 μ.μ.

Έχουμε συνηθίσει ως Έλληνες να ωραιοποιούμε ότι αφορά την αρχαία Ελλάδα παραμορφώνοντας πολλές φορές τα γεγονότα μην κατανοώντας ότι ο Ελληνικός πολιτισμός υπήρξε ΜΕΓΑΛΟΣ....παρόλα αυτά ο αρχαίος κόσμος δεν ήταν ιδεατος και καλό θα ήταν να γνωρίζουμε και τις άγνωστες ιστορίες αυτού ώστε να έχουμε ολοκληρωμένη άποψη.

Το ίδιο συμβαίνει και με τους ΣΥΓΧΡΟΝΟΥΣ ΟΛΥΜΠΙΑΚΟΥΣ ΑΓΩΝΕΣ τους οποίους λοιδορούμε συγκρίνοντας τους με του αρχαίους , και πράγματι οι σύγχρονοι αγώνες αποτελούν το αποκορύφωμα του σαπιου επαγγελματικού αθλητισμού με ότι αυτό συνεπάγετε.

Ας δούμε όμως μερικές πτυχές των αρχαίων αγώνων οι οποίες δεν είναι ιδιαιτέρως γνωστές και ας τους συγκρίνουμε με τους Ο.Α σήμερα.

ΧΟΡΗΓΟΙ :

Στου αρχαίους αγώνες δινόταν πραγματικές μάχες για το ποια πόλη θα τους διοργανώσει και θα καρπωθεί τα οικονομικά οφέλη χιλιάδων πλουσίων αλλά και χορηγιών από διάφορες πόλεις χαρακτηριστικότερο παράδειγμα το 364 π.Χ. στη διάρκεια της 104ης Ολυμπιάδας που διοργάνωναν οι Αρκάδες και ενώ, σύμφωνα με τον Ξενοφώντα ήδη είχαν τελεστεί οι ιπποδρομίες και το πένταθλο, εισβάλουν οι Ηλείοι με στρατό στον ιερό χώρο της Ολυμπίας και άρχισε μεγάλη μάχη κοντά στους αθλητικούς χώρους αλλά και γύρω από το Βουλευτήριο και το ναό του Δία, μπροστά στα κατάπληκτα μάτια των χιλιάδων θεατών.


ΔΩΡΟΔΟΚΙΕΣ :


Δεν θα μπορούσαν να λείπουν και μάλιστα αρκετές φορές αφορούσαν τους Ελλανοδίκες ενώ άλλες αθλητές που δωροδόκησαν συναθλητές για να στεφτούν ολυμπιονίκες και να κερδίσουν την δόξα αλλά και τα πλούτοι που αυτό συνεπαγόταν.

Μάλιστα οι αθλητές που πιάνονταν για δωροδοκία υποχρεωνόταν να κατασκευάσουν στην είσοδο της Ολυμπιάς ΖΑΝΕΣ (χάλκινα αγάλματα του ΔΙΑ . φωτο) με δικά τους έξοδα ώστε να παραδειγματιστούν οι υπόλοιποι αθλητές.

Π.χ κατά την 178η Ολυμπιάδα του 368 π.Χ. κατασκευάστηκαν άλλες δύο Ζάνες από πρόστιμο που επέβαλαν οι Ελλανοδίκες σε δύο Ρόδιους αθλητές. Οι δύο αθλητές συνελήφθησαν επ´ αυτοφώρω –όπως λέει ο Παυσανίας- ο Εύδηλος να δωροδοκείται από το Φιλόστρατο στο αγώνισμα της πάλης.



ΜΕΤΕΓΓΡΑΦΕΣ ΑΘΛΗΤΩΝ :

Ένα φαινόμενο των σύγχρονων Ο.Α είναι η μεταγραφή αθλητή από μια χώρα σε άλλη ώστε να αυξηθεί η συλλογή μεταλλίων κάτι που έχει κατακριθεί από πολλούς.

Και στην Αρχαία Ελλάδα όμως πολλές ελληνικές πόλεις και ηγεμόνες εξαγόρασαν αθλητές για να κερδίσουν ολυμπιακές νίκες ιδιαίτερα μάλιστα τυρρανοι ελληνικών πόλεων της Σικελίας , οι αθλητές δεχόταν να αγωνιστούν με την «σημαία» άλλης πόλης για να κερδίσουν οικονομικά οφέλη.

Π.χ ο Σωτάδης από την Κρήτη αναγορεύτηκε το 384 π.Χ. στην 99η Ολυμπιάδα, νικητής στο Δόλιχο δρόμο. Στην επομένη, όμως, 100η Ολυμπιάδα το 380 π.Χ. παίρνοντας χρήματα από τους Εφέσιους αγωνίζεται ως Εφέσιος και κερδίζει την πρώτη θέση στο Δόλιχο δρόμο. Σύμφωνα με τον Παυσανία η στάση του αυτή τιμωρήθηκε από τους συμπατριώτες του Κρήτες με εξορία.


ΝΤΟΠΙΝΓΚ :

Φυσικά σε αυτόν τον τομέα οι αρχαίοι δεν είχαν τις επιδόσεις που υπάρχουν σήμερα παρόλα αυτά υπάρχουν αναφορές για κάποιου είδους ντόπινγκ μιας και όπως αναφέρετε στην διατροφή κάποιον αθλητών πριν τους αγώνες συμπεριλαμβανόταν χυμός του φυτού μύκων ο υπνοφόρος δηλαδή με κάποιο οπιούχο υγρό (Φιλόστρατος περί γυμναστικής) ή εκχυλίσμα φυτών πλούσιων σε αλκαλοειδή, όπως η ιππουρίς (Πλίνιος ο νεώτερος).

Επίσης υπάρχει η αναφορά του Αριστοτέλη που περιγράφει την παραμόρφωση του προσώπου των αθλητών, που μοιάζουν πλέον με ζώα, λόγω της ειδικής δίαιτας στην οποία υποβάλλονταν για αύξηση της μυϊκής τους μάζας. Ο σχολιασμός θυμίζει σημερινά πρόσωπα αθλητών που παραμορφώνονται από τη χρήση αυξητικών ορμονών.

Τέλος θα πρέπει να αναφερθεί πως στην αρχαία Ελλάδα οι σοφοί είναι αυτοί που αποτελούσαν τους πραγματικούς ήρωες.

Οι περισσότεροι φιλόσοφοι κατέκριναν τον επαγγελματικό αθλητισμό, πως κάνει κακό στο σώμα και στο πνεύμα. Όπως δίδασκε ο Διογένης «η εκγύμναση και η προπόνηση είναι ωφέλιμες ώσπου να κοκκινίσουν τα μάγουλά σου. Τότε πρέπει να σταματάς. Αν συνεχίσεις σου κάνουν κακό και στο σώμα και στο νου».

Ο Ευριπίδης, άνθρωπος σοφός (να θυμηθούμε το δελφικό: σοφός Σοφοκλής, σοφότερος Ευριπίδης, ανδρών δ΄απάντων Σωκράτης σοφότατος), στο έργο του «Αυτόλυκος Σατυρικός» του οποίου έχουν σωθεί μόνο αποσπάσματα το λέει καθαρά

ΚΑΚΩΝ ΓΑΡ ΟΝΤΩΝ ΜΥΡΙΩΝ ΚΑΘ’ ΕΛΛΑΔΑ

ΟΥΔΕΝ ΚΑΚΙΟΝ ΕΣΤΙΝ ΑΘΛΗΤΩΝ ΓΕΝΟΥΣ.

Δηλαδή: Μύρια κακά υπάρχουν στην Ελλάδα / αλλά το χειρότερο είναι των αθλητών το γένος.


Παρεμπιπτόντως το ρητό «νους υγιής εν σώματι υγιεί» δεν είναι αρχαίο ελληνικό αλλά ρωμαϊκό, που το υιοθέτησαν οι Έλληνες κατά τη Ρωμαιοκρατία. Πρώτος ο Ιουβενάλιος γράφει mens sanus incorpore sano. Δεν υπάρχει παλαιότερη ελληνική μνεία του ρητού.

Μιχος Σ.

πηγες πληροφοριων http://www.tovima.gr

                                 http://www.sarantakos.com
Share this article :

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. Valtos(i) - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website
Proudly powered by Blogger