Κάθε Μεγάλο Σάββατο, στις 12 η ώρα το μεσημέρι, στο ναό του Πανάγιου Τάφου της Ιερουσαλήμ, γίνεται η τελετή του Αγίου Φωτός. Η τελετή αυτή γίνεται ως εξής:
Πρώτα γίνεται η λιτανεία, μετά ο Πατριάρχης εισέρχεται στον Πανάγιο Τάφο και ύστερα προσεύχεται για να έρθει το Άγιο Φως.
Πρωτού γίνει η τελετή, γίνεται έλεγχος από ισραηλινές αρχές στον Πανάγιο Τάφο για τίποτα που μπορεί να προκαλέσει φωτιά. Έπειτα ο Τάφος σφραγίζεται.
Εκτός από τον ορθόδοξο πατριάρχη, παρίστανται και αρχηγοί άλλων
δογμάτων, Κόπτες, Αρμένιοι κλπ. Το Φως μεταφέρεται στην Ελλάδα και σ’άλλες χώρες αεροπορικώς, με τη μέγιστη προσοχή και με μεγάλες τιμές. Η ιστορία της παράδοσης αυτής είναι πολύ μεγάλη, πάνω από 1000 χρόνια, ενώ υπάρχουν σποραδικές αναφορές από ακόμα παλαιότερα.
Το θέμα αποτελεί αντικείμενο συζητήσεων και αντιπαραθέσεων τουλάχιστον τα τελευταία διακόσια χρόνια.
Οσοι υποστηρίζουν ότι είναι θαύμα προβάλλουν ως επιχείρημα το γεγονός ότι ο Πανάγιος Τάφος έχει ελεγχθεί επιμελώς πριν από την είσοδο του Πατριάρχη ώστε να διασφαλισθεί πως δεν υπάρχει καμία πηγή φωτός. Οι 43 καντήλες που κρέμονται πάνω από το κενό μνήμα του Ιησού Χριστού έχουν σβήσει και η πόρτα του τάφου έχει σφραγισθεί ερμητικά με αγνό μελισσοκέρι. Ο Πατριάρχης εισέρχεται φορώντας μόνο ένα λευκό ράσο και κρατώντας δύο λαμπάδες.
Για ποιο λόγο όμως γίνεται ένα τέτοιο θαύμα, διερωτώνται πολλοί. «Το θαύμα γίνεται για να δείξει ο Χριστός την παρουσία του, να φωτίσει τους πιστούς με το Φως της Ανάστασής του, να καταδείξει ότι μόνον η ορθόδοξη πίστη είναι η αληθινή, αλλά και να υπογραμμισθεί η ελληνική παρουσία στους Αγίους Τόπους, αφού μόνο σε Ελληνα ορθόδοξο κληρικό εμφανίζεται το Αγιο Φως», επισημαίνουν οι υποστηρικτές τους Θαύματος. Η επίσημη Εκκλησία των Ιεροσολύμων αποφεύγει να απαντήσει ευθέως. Οσοι κληρικοί αναφέρονται στην υπόθεση περιορίζονται να υπενθυμίσουν ότι η Αφή του Αγίου Φωτός είναι ένα προνόμιο του Ελληνορθόδοξου Πατριάρχη, το οποίο δεν πρόκειται να το παραδώσει ποτέ στα άλλα δόγματα.Ετσι, το Θαύμα συνδέεται με την πρωτοκαθεδρία του Ελληνορθόδοξου Πατριαρχείου, τα προνόμια των χριστιανικών δογμάτων στους Αγίους Τόπους και τη μακραίωνη μάχη -που εν πολλοίς ακόμα συνεχίζεται- για τον έλεγχο των παναγίων προσκυνημάτων.
Αντιθέτως, οι «αρνητές» του Θαύματος κάνουν λόγο για εκμετάλλευση των πιστών και «σκοταδισμό». Υποστηρίζουν ότι «δεν είναι δυνατόν ο Θεός να δίνει ραντεβού κάθε χρόνο την ίδια ώρα, στον ίδιο τόπο και μόνο σε Ελληνα κληρικό». Αφήνουν να εννοηθεί ότι το ιερό προνόμιο έχει προσλάβει «εθνικιστικές» διαστάσεις και σίγουρα «δεν έχει σχέση με θαύμα».
Οι πιο ακραίες απόψεις απαξιώνουν πλήρως τον θρησκευτικό και συμβολικό χαρακτήρα της τελετής, ενώ στο πλαίσιο της σεναριολογίας «ο Πατριάρχης έχει κρυμμένο αναπτήρα» ή «οι λαμπάδες είναι εμβαπτισμένες με χημικά που προκαλούν την αυτανάφλεξή τους».
Ωστόσο, Ιεράρχες του Πατριαρχείου διαψεύδουν κατηγορηματικά αυτούς τους ισχυρισμούς και δηλώνουν απλά πως «ό,τι συμβαίνει μέσα στην Εκκλησία αποτελεί θαύμα».
Όταν ο Πατριάρχης εισέρχεται στο Ιερό Κουβούκλιο του Παναγίου Τάφου, ακολουθούμενος από Αγιοταφίτες ιερείς και τον Αρμένιο δραγουμάνο, οι πόρτες πίσω του κλείνουν. Κανένας, εκτός ίσως από τους παρισταμένους, δεν γνωρίζει τι πραγματικά συμβαίνει στο εσωτερικό του Κουβουκλίου που ανήγειραν οι υπόδουλοι Ελληνες το 1810.
Εντελώς μόνος θα εισέλθει γονατιστός στον θαλαμίσκο όπου βρίσκεται το ακριβές -κατά την παράδοση- σημείο της ταφής του Ιησού Χριστού. Πάνω στη μαρμάρινη πλάκα βρίσκεται ανοιγμένο ένα βιβλίο το οποίο περιλαμβάνει την ειδική ευχή που διαβάζει ο Πατριάρχης. Δίπλα στο βιβλίο εναποθέτει τις δύο λαμπάδες που την κάθε μία σχηματίζουν 33 κεριά.
δογμάτων, Κόπτες, Αρμένιοι κλπ. Το Φως μεταφέρεται στην Ελλάδα και σ’άλλες χώρες αεροπορικώς, με τη μέγιστη προσοχή και με μεγάλες τιμές. Η ιστορία της παράδοσης αυτής είναι πολύ μεγάλη, πάνω από 1000 χρόνια, ενώ υπάρχουν σποραδικές αναφορές από ακόμα παλαιότερα.
Το θέμα αποτελεί αντικείμενο συζητήσεων και αντιπαραθέσεων τουλάχιστον τα τελευταία διακόσια χρόνια.
Οσοι υποστηρίζουν ότι είναι θαύμα προβάλλουν ως επιχείρημα το γεγονός ότι ο Πανάγιος Τάφος έχει ελεγχθεί επιμελώς πριν από την είσοδο του Πατριάρχη ώστε να διασφαλισθεί πως δεν υπάρχει καμία πηγή φωτός. Οι 43 καντήλες που κρέμονται πάνω από το κενό μνήμα του Ιησού Χριστού έχουν σβήσει και η πόρτα του τάφου έχει σφραγισθεί ερμητικά με αγνό μελισσοκέρι. Ο Πατριάρχης εισέρχεται φορώντας μόνο ένα λευκό ράσο και κρατώντας δύο λαμπάδες.
Για ποιο λόγο όμως γίνεται ένα τέτοιο θαύμα, διερωτώνται πολλοί. «Το θαύμα γίνεται για να δείξει ο Χριστός την παρουσία του, να φωτίσει τους πιστούς με το Φως της Ανάστασής του, να καταδείξει ότι μόνον η ορθόδοξη πίστη είναι η αληθινή, αλλά και να υπογραμμισθεί η ελληνική παρουσία στους Αγίους Τόπους, αφού μόνο σε Ελληνα ορθόδοξο κληρικό εμφανίζεται το Αγιο Φως», επισημαίνουν οι υποστηρικτές τους Θαύματος. Η επίσημη Εκκλησία των Ιεροσολύμων αποφεύγει να απαντήσει ευθέως. Οσοι κληρικοί αναφέρονται στην υπόθεση περιορίζονται να υπενθυμίσουν ότι η Αφή του Αγίου Φωτός είναι ένα προνόμιο του Ελληνορθόδοξου Πατριάρχη, το οποίο δεν πρόκειται να το παραδώσει ποτέ στα άλλα δόγματα.Ετσι, το Θαύμα συνδέεται με την πρωτοκαθεδρία του Ελληνορθόδοξου Πατριαρχείου, τα προνόμια των χριστιανικών δογμάτων στους Αγίους Τόπους και τη μακραίωνη μάχη -που εν πολλοίς ακόμα συνεχίζεται- για τον έλεγχο των παναγίων προσκυνημάτων.
Αντιθέτως, οι «αρνητές» του Θαύματος κάνουν λόγο για εκμετάλλευση των πιστών και «σκοταδισμό». Υποστηρίζουν ότι «δεν είναι δυνατόν ο Θεός να δίνει ραντεβού κάθε χρόνο την ίδια ώρα, στον ίδιο τόπο και μόνο σε Ελληνα κληρικό». Αφήνουν να εννοηθεί ότι το ιερό προνόμιο έχει προσλάβει «εθνικιστικές» διαστάσεις και σίγουρα «δεν έχει σχέση με θαύμα».
Οι πιο ακραίες απόψεις απαξιώνουν πλήρως τον θρησκευτικό και συμβολικό χαρακτήρα της τελετής, ενώ στο πλαίσιο της σεναριολογίας «ο Πατριάρχης έχει κρυμμένο αναπτήρα» ή «οι λαμπάδες είναι εμβαπτισμένες με χημικά που προκαλούν την αυτανάφλεξή τους».
Ωστόσο, Ιεράρχες του Πατριαρχείου διαψεύδουν κατηγορηματικά αυτούς τους ισχυρισμούς και δηλώνουν απλά πως «ό,τι συμβαίνει μέσα στην Εκκλησία αποτελεί θαύμα».
Όταν ο Πατριάρχης εισέρχεται στο Ιερό Κουβούκλιο του Παναγίου Τάφου, ακολουθούμενος από Αγιοταφίτες ιερείς και τον Αρμένιο δραγουμάνο, οι πόρτες πίσω του κλείνουν. Κανένας, εκτός ίσως από τους παρισταμένους, δεν γνωρίζει τι πραγματικά συμβαίνει στο εσωτερικό του Κουβουκλίου που ανήγειραν οι υπόδουλοι Ελληνες το 1810.
Εντελώς μόνος θα εισέλθει γονατιστός στον θαλαμίσκο όπου βρίσκεται το ακριβές -κατά την παράδοση- σημείο της ταφής του Ιησού Χριστού. Πάνω στη μαρμάρινη πλάκα βρίσκεται ανοιγμένο ένα βιβλίο το οποίο περιλαμβάνει την ειδική ευχή που διαβάζει ο Πατριάρχης. Δίπλα στο βιβλίο εναποθέτει τις δύο λαμπάδες που την κάθε μία σχηματίζουν 33 κεριά.
Οι μαρτυρίες και και οι απόψεις πάνω σε αυτό το θέμα είναι πολλές. Το θαύμα όμως είναι κάτι προσωπικό που ο καθένας ανάλογα με την πίστη του και την οπτική του γωνία τα βλέπει όπως θέλει.. Το σίγουρο είναι πάντως πως το βράδυ της Ανάστασης όλοι θέλουμε να πάρουμε το Αγιο Φως και να το πάμε σπίτι μας με προσοχή μην μας σβήσει το κεράκι.
Τα συμπεράσματα δικά σας.
Καλή Ανάσταση, καλό Πάσχα σε όλους.
Απο: Μίχου Θεανώ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου